14 soorten netwerkorganisaties
Heb je jouw product, dienst, doelgroep en UBP's op orde? Jouw doelstellingen in kaart gebracht? Mooi, dan is het nu tijd om jouw netwerkorganisatie en strategie te kiezen. Welke (combinatie) van netwerkorganisaties passen het beste bij jou als mens en organisatie? Hieronder een aantal vormen van netwerkclubs die je in de netwerkbranche kan tegenkomen en jouw netwerk kan vergroten.
1) Businessclub
Commerciële netwerkorganisatie met als primaire doel: sales en marketing.
- Gemiddeld tarief lidmaatschap: tussen de € 250,- en € 2.500,- per jaar.
- Gemiddelde frequentie aantal bijeenkomsten: 1 x per maand.
- Bereik: lokaal en regionaal.
- Opvallend: businessclubs heb je in vele soorten en maten. Alleen voor vrouwen, gelieerd aan een sportclub of aan een plaats.
Bekijk hier de lijst met alle businessclubs in Nederland.
2) Branchevereniging
Netwerkorganisatie met als primaire doel: belangen behartigen bij de overheid en kennis.
- Gemiddeld tarief lidmaatschap: tussen de € 450,- en € 2.000,- per jaar.
- Gemiddelde frequentie aantal bijeenkomsten: 1 x per maand.
- Bereik: landelijk.
- Opvallend: om jouw vak uit te oefenen moet je soms verplicht lid zijn voor bijvoorbeeld PE punten.
Bekijk hier de lijst met alle brancheverenigingen in Nederland.
3) Beroepsvereniging
Net als de branchevereniging, is deze vorm van netwerken ingericht op het behartigen van belangen bij de overheid en het vergaren van kennis.
- Gemiddeld tarief lidmaatschap: tussen de € 450,- en € 2.000,- per jaar.
- Gemiddelde frequentie aantal bijeenkomsten: 1 x per maand.
- Bereik: landelijk.
- Opvallend: zelfs voor de zeldzaamste beroepen heb je wel een beroepsvereniging.
Bekijk hier de lijst met alle beroepsverenigingen in Nederland.
4) Winkeliersvereniging
Ook zij behartigen de belangen bij de lokale overheid en zorgen voor collectieve marketing. De leden bestaan voornamelijk uit ondernemers in detailhandel en horeca in een specifiek lokaal winkelgebied.
- Gemiddeld tarief lidmaatschap: tussen de € 150,- en € 350,- per jaar.
- Gemiddelde frequentie aantal bijeenkomsten: 1 x per kwartaal.
- Bereik: lokaal.
- Opvallend: in een klein dorp vind je soms wel 3 winkeliersverenigingen, voor elke straat 1.
5) Ondernemersvereniging
Net als de winkeliersvereniging, zijn deze netwerkorganisaties gericht op het behartigen van lokale belangen. Onderling zaken doen (sales en relatiebeheer) zijn een een goede tweede. In het ledenbestand bestand vind je voornamelijk lokale ondernemers in de zakelijke dienstverlening.
- Gemiddeld tarief lidmaatschap: tussen de € 150,- en € 350,- per jaar.
- Gemiddeld frequentie aantal bijeenkomsten: 1 x per maand.
- Bereik: lokaal.
- Opvallend: veel ondernemersverenigingen gedragen zich als businessclub en minder als belangenbehartiger.
6) Serviceclub
Netwerkorganisatie met als primaire doel: sociaal en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
- Gemiddeld tarief lidmaatschap: tussen de € 1500,- en € 2.000,- per jaar.
- Gemiddelde frequentie aantal bijeenkomsten: 1 x per week.
- Bereik: lokaal.
- Opvallend: willen niet gezien worden als een commercieel netwerk. Vooral ook niet over beginnen.
7) Beurzen en evenementen
Netwerkorganisatie met als primaire doel: sales en kennis. De meeste primaire vorm van netwerken, de aanbieder (aanbod) en de klant (vraag) komen samen om de laatste innovaties te vinden en handel te drijven.
- Gemiddeld tarief: € 0 - € 80,- per persoon per evenement.
- Gemiddelde frequentie aantal bijeenkomsten: 1 x per jaar.
- Bereik: regionaal, landelijk en internationaal.
- Opvallend: door de huidige problemen in de wereld vinden er nog steeds minder internationale meetings en vakbeurzen plaats.
8) Evenementen en bijeenkomsten van de overheid
Overheid als netwerkorganisatie, die doormiddel van bijeenkomsten en vergaderingen en handelsmissies contacten leggen met organisaties als primaire doel: marktinformatie en kennis te delen. Zij verzorgen ook introducties bij andere ondernemingen en overheidsinstellingen in binnen- en buitenland. Het woord netwerken wordt dan vervangen door lobby.
- Gemiddeld tarief: € 0 - per evenement.
- Gemiddeld frequentie aantal bijeenkomsten: 1 x per kwartaal.
- Bereik: regionaal, landelijk en internationaal.
- Opvallend: vaak genegeerd door ondernemers, terwijl dit wel de momenten zijn om veel resultaat en kennis te vergaren.
9) Bedrijfsevenementen - relatiedagen
Bedrijven worden regelmatig zelf netwerkorganisaties, door klanten en leveranciers in een evenement bij elkaar te brengen en te laten netwerken. Doel van de organisatie is primair relatiebeheer.
- Gemiddeld tarief: € 0 - per evenement.
- Gemiddelde frequentie aantal bijeenkomsten: 1 x per kwartaal.
- Bereik: regionaal, landelijk en internationaal.
- Opvallend: relatief goedkoop en kwalitatief heel sterk.
10) Flexplekken
Organisatie met als primaire doel: flexwerken en kennis delen. Het grootste neveneffect: netwerken.
- Gemiddeld tarief: € 25,- en € 50,- per dag.
- Gemiddelde frequentie aantal bijeenkomsten: 5x per week (tijdens werkdagen en kantooruren).
- Bereik: lokaal en regionaal.
- Opvallend: veel kans op nieuwe contacten voor een lage prijs.
11) Online netwerk
Online netwerken met als primaire doel: sales, marketing en kennis.
- Gemiddeld tarief: € 0 t/m € 125,- per jaar.
- Gemiddelde frequentie aantal bijeenkomsten: 7 dagen per week / 24 uur per dag.
- Bereik: lokaal, regionaal, landelijk en vooral internationaal.
- Opvallend: vooral de jonge generatie werkgever en werknemer is hier te vinden.
12) Training en opleiding
Geen netwerkorganisatie, maar wel een broedplaats voor gelijkgestemden om kennis te delen.
- Gemiddeld tarief: verschillend.
- Gemiddelde frequentie aantal bijeenkomsten: 1x per week.
- Bereik: lokaal en regionaal.
- Opvallend: steeds meer werkgevers zorgen voor een goed opleidingsbudget voor werknemers.
13) Collectief
Gelegenheid netwerk met mensen en bedrijven die met een gemeenschappelijk doel (opdracht, brainstorm) een collectief vormen met als primaire doel: sales, marketing en kennis.
- Gemiddeld tarief: € 0,-
- Gemiddelde frequentie aantal bijeenkomsten: 1x per week.
- Bereik: lokaal en regionaal.
- Opvallend: gelegenheid netwerken zijn hot op dit moment en zijn bijzonder effectief.
14) Prive netwerkclubs
De sportschool, de bridgelclub, ouderavond, hengelsportvereniging, hond uitlaten, bezoeken van een concert, stadion bij jouw favoriete sportclub, de verjaardag van tante Truus. Zorg dat je altijd jouw pitch en visitekaartjes bij je hebt!
Bron: netwerkgidsnederland.nl